23948sdkhjf

Presset marked udfordrer vækst-ambitioner

Virksomheden ville gerne sælge endnu flere af deres produkter hos retailere, men den oplever, at de lukker eller har svært ved at sælge dem

Markedet for baby- og børneprodukter er presset. Det mærkes også hos Moonboon, der sælger slyngevugger med motor. 

Branchen har nemlig været præget af konkurser, og butikskæder såsom Kære Børn, Ønskebørn og Babysam kæmper nemlig med underskud. Det har RetailNews tidligere berettet om.

Moonboon har stor succes med at sælge sine vugger, og siden virksomheden blev stiftet i 2020, har den solgt over 150.000 produkter. Sidste år havde virksomheden en omsætning på 60 mio. kr. 
Læs mere om opstarten her. 

Glade for rabatter

Selvom virksomhedens vugger er populære, kan den også tydeligt mærke, hvor presset markedet er. Det oplyser stifter og adm. direktør Marie Grew til RetailNews.

- Vi kan f.eks. mærke, at folk er rigtig glade for rabatter. Det forsøger vi at undgå at give så meget af, siger hun og fortæller, at det især er noget, de oplevere ude hos retailerne.

I dag fordeler Moonboons forretning sig sådan, at salget gennem deres egen webshop står for ca. 75 pct. af forretningen og salget hos retailerne dermed står for resten. Det ville Marie Grew ellers gerne ændre på, men det er udfordrende, fortæller hun:

- Vi vil rigtig gerne løfte salget hos retailerne og komme op på 50/50 i forhold til retail og onlinesalg. Men det er en svær øvelse, fordi de lukker eller har svært ved at sælge produkterne. Og vi kan også se, at der er mange, som sætter tingene på udsalg for at få noget omsætning, fordi de kæmper.

Konkurser i Tyskland

Tyskland er Moonboons største marked efterfulgt af Norge og Danmark. Moonboon har webshops i 11 lande samt en global webshop, som sælger til hele verden. Derudover er virksomheden til stede hos retailere i 15 lande.

Vores naboland kæmper ifølge direktøren endnu mere end Danmark.

- Tyskland kæmper og har gjort det længe. I hvert fald i børnebutik-segmentet. De handler mindre ind, for de sælger færre produkter, og flere betaler ikke regningerne og går konkurs. Derfor har vi svært ved at vækste med dem. Det går bedre i andre markeder, siger hun.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.05